Besök på barnmorskemottagningen

(Vecka 31+3)

Idag har vi varit hos barnmorskan och det gick bra! Jag följer tillväxtkurvan (29,5 cm från blygdbenet till livmoderns topp) och dessutom har lille gossen börjat borra ner sig med huvudet i bäckenet. Har misstänkt det eftersom sparkarna har känts annorlunda på sistone. Dessutom har jag börjat få ont i svanskotan (som om jag ramlat och slagit i den ungefär) och så blir jag ofta akut kissnödig.
Barnmorskan frågade om jag mådde bra och jag sa att jag börjar känna mig lite klumpig. Det är inte så konstigt menade hon på, eftersom jag är höggravid. HÖGGRAVID, det låter så främmande. Men ja, jag är väl det:-)
Vägde mig också och vågen visade 70,7, bara 6 hekto mer än för tre veckor sedan. Det tycker jag känns bra. Det tyder på att jag inte börjat samla på mig en massa vatten och skit (än). Antar att jag kommer gå upp en sisådär 5 kg nu i slutet när gossen (och jag?) fetar till sig lite:-)
Jag hade 100/55 i blodtryck, vilket väl är ganska lågt? Kanske därför jag blir yr och matt så lätt. Säkert därför jag svimmade sist jag var på vårdcentralen.
Den 10 januari börjar vi i en föräldragrupp, det ska bli kul! Under tre kvällar ska vi träffa andra par som är gravida och förmodligen prata förlossning, andning, amning och allt vad det är.
Imorgon ska vi träffa en handläggare på försäkringskassan och prata föräldrapenning, bostadsbidrag och lite allt möjligt som vi inte har någon koll på. Det känns bra att ta tag i det!

Tiden går så himla fort. Kanske rätt bra att vara gravid nu ändå eftersom det är så mycket som händer med jul, nyår och födelsedagar. Nackdelen är att jag känner mig dubbelt så stor i min vinterjacka. Blir irriterad nästan varje gång vi ska gå utanför dörren eftersom jag känner mig så klumpig. Och stöveljävlarna hoppar man inte bara i som man hade gjort med ett par sandaler på sommaren. Får väl sikta in mig på att vara gravid över sommaren nästa gång så får jag göra en utvärdering sen:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0